09 juni 2022

Pestkung

 












Titel: Pestkung
Författare: Mikael Strömberg

Utgiven år: 2022
Sidantal:
219
Förlag: LB förlag
Omdöme: 4/5

📖
För att en berättelse ska bli till behövs inte mer än ett ytterst litet uppslag, ibland inte mer än ett ord. I flera månaders tid har Mikael Strömberg kämpat med en tilltagande skrivkramp. Inspirationen tryter och skrivandet har stagnerat. Något måste till, annars fruktar Mikael att författarkarriären kan vara över. Från ingenstans kommer det till honom, bara så där i förbifarten, just som endast ett ord - pestkung. Ett ord som fascinerar, och Mikael börjar söka efter svaret på dess innebörd. Utifrån det här abstrakta ordet vecklar en makalös, ohygglig och högst konkret historia ut sig. En historia där personer fått sina liv förstörda, där husdjur blivit bortrövade, ungdomar försvunnit och människor bragts om livet. Mitt i denna tidigare okända verklighet befinner sig nu författaren själv, och plötsligt växer en helt ny fruktan fram hos honom.

📖
En andlöst spännande bladvändare!
Jag vet inte vad jag förväntade mig av den här boken men blev glatt överraskad. Titeln låter ju spännande och innehållet gjorde mig inte besviken! En riktigt ryslig bok med övernaturligt blandat med skräck i vardagen. Mikael skriver fantastiskt bra och lättläst om outforskade, skrämmande miljöer där författaren själv blir indragen, men är det på riktigt eller är det påhittat, ja det är frågan
🤔 Den är skriven och berättad som en dokumentär och innehåller även bilder som förstärker den dokumentära känslan, tummen upp! Det är såå spännande att jag knappt kan lägga ifrån mig boken. En bok man ska läsa på dagen, om du inte är lättskrämd och det är inte jag

😁 Boken finns nu även som E-bok och ljudbok och det är Mikael själv som läser och ett par till.

 

Tack till @mikaelstromberg_  och @lbforlag  för möjligheten att läsa boken 💕

Inga kommentarer:

Mörkrets cirklar - 3

  Titel: Mörkrets cirklar – Del 3 Författare: Lou Berg Utgiven år: 2024 Sidantal: 443 Förlag: Piratförlaget @piratforlaget Bokvinst...

Populära inlägg