11 juni 2022

Tapetblomman

 




Titel:
Tapetblomman
Författare: Gudrun Wallte

Utgiven år: 2022
Sidantal:
285
Förlag: Visto
Omdöme: 3/5

📖
Jag förklarar för henne att det är viktigt att pappa får en fin bukett på sin 50-årsdag, men att jag har så lite att köpa för. Dessutom sitter pappa i soffan och är sjuk. Blommorna är det enda han får idag. Så glad jag är på hemvägen med en stor vacker bukett i handen. Tänk vad glad mamma ska bli som får ge pappa en så storslagen bukett för så lite pengar. Sverige, mitten av femtiotalet. En liten flicka läggs in på sjukhus. Hon drömmer om att börja skolan, sedan drömmer hon om att arbeta med mode. Med en bror som sitter på mentalsjukhus, en pappa som hoppar från jobb till jobb och en morfar som kände Moa Martinsson följer vi sjukhusflickan under de där åren då både hon själv och Sverige är i stor förändring.

__________

Lättläst och intressant!

Tapetblomman är en autofiktiv memoar om att växa upp som flicka i en arbetarfamilj under 1900-talets mitt. Autofiktiv betyder ungefär så här: Fiktiv självbiografi som är en blandning av fiktion och fakta och då vet man inte vad som är sant eller om det är påhittat. Det är intressant tycker jag som älskar historiska böcker. Den här boken utspelar sig på 50-60 talet i Sverige och handlar om Gunilla som man får följa från barndomen till 18-åring. Den är skriven i JAG-form och är uppdelad i olika delar. Boken är lättläst och intressant. Så om du gillar biografier och autofiktiva böcker så läs den här!

Tack till @gudrunwallte @vistoförlag för möjligheten att få läsa boken 💕

__________


Inga kommentarer:

Mörkrets cirklar - 3

  Titel: Mörkrets cirklar – Del 3 Författare: Lou Berg Utgiven år: 2024 Sidantal: 443 Förlag: Piratförlaget @piratforlaget Bokvinst...

Populära inlägg