10 juli 2023

Gift – Löftet till min väninna

 












Titel: Gift – Löftet till min väninna
Författare: Lydia Capoliccio

Utgiven år: 2023
Sidantal:
262
Förlag: Ordberoende
Recensionsexemplar

📖
Mitt i sommaridyllen får svenska Sophia ett samtal från sin amerikanska väninna Amy, som hon inte talat med på flera år.
Sophia tror att Amy äntligen träffat mannen i sitt liv och lever sin dröm. Istället berättar hon en fasansfull historia om sin relation och mardrömmen hon lever i. Hur kunde Amy hamna här? Hur ska Sophia kunna hjälpa henne? De bor ju inte ens i samma land längre. För Amy är Sophia den sista utposten till revansch. För Sophia är återföreningen ett sätt att återgälda sin skuld till Amy. Det blir en kamp mot klockan men också en resa i två kvinnors inre liv om hur långt de är beredda att gå för att möta upp allt som förväntas av dem. Och vad händer när de trotsar rädslan och alla normer? Vilka blir egentligen vinnarna och vilka är förlorarna?

__________

GIFT eller löftet till min väninna är en tankeväckande roman som bör finnas i varje kvinnas hem som en hyllning till de som vågade möta sitt sanna jag. Det är också en berättelse om kvinnlig vänskap, livsfarliga relationer och ett regelrätt brott. Framför allt är den baserad på en sann historia och ett resultat av ett löfte författaren en gång gav sin väninna. Kanske kan den bli någons överlevnadsguide även om den skyldige aldrig fälls


Det här är författarens debutbok och jag blev glatt överraskad. Det är en riktig bladvändare.

Den är välskriven och har ett målande språk och miljöbeskrivningar och den är både gripande, stark och spännande.

Den tar upp svåra relationer och då det är en sann historia så blir den mycket mer intressant och tankeväckande.

Jag kan varmt rekommendera den 💕

Omdöme: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/5

Tack @ordberoendefrlag & @bylydia  för att jag fick chansen att läsa 🙏

__________


Inga kommentarer:

Segla på ett moln

  Titel: Segla på ett moln Författare: Birgitta Bergin Utgiven år: 2024 Sidantal: 354 Förlag: Piratförlaget Recensionsexemplar ...

Populära inlägg