17 november 2023

Döda kvinnor förlåter inte

 














Titel: Döda kvinnor förlåter inte
Författare: Katarina Wennstam

Utgiven år: 2023
Sidantal:
443
Förlag: Bookmark
Recensionsexemplar

📖
Första delen av Sekelskiftesmorden

Fyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning.

Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.


__________

 

Fantastisk läsupplevelse!

Vilken intressant och fängslande bok. En historia som grep tag i mig och jag var fast. Älskar historiska romaner och den här var utöver det vanliga då man fick läsa om kvinnor vid sekelskiftet.

Varje kvinna i boken har ett eget kapitel och det tyckte jag var bra och det blev lättare att hålla isär dom. Det är kvinnor från olika samhällsklasser men dom kämpar alla för rättvisa.

En fantastisk historieskildring där jag fick lära mig mycket om hur det var på den tiden. Många gripande historier som berörde mig på djupet 💕

Språket är fantastiskt, likaså karaktärerna som är fint gestaltade och känns mycket äkta. Underbara miljöbeskrivningar av Stockholm, såå detaljerade. Det märks mycket tydligt att Katarina gjort en gedigen research och är kunnig inom detta område. 

Nu ser jag fram emot att läsa nästa bok i den här fantastiska serien!

Omdöme: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/5

Tusen tack @bokmark_forlag & @katarinawennstam för en fantastisk läsupplevelse 🤗💕

__________


Inga kommentarer:

Elva smaker av kärlek

  Titel: Elva smaker av kärlek Författare: Frida Gråsjö Utgiven år: 2024 Sidantal: 206 Förlag: Modernista Recensionsexemplar 📖...

Populära inlägg