03 september 2024

Den grymme prinsen

 












Titel: Den grymme prinsen
Författare: Holly Black
Utgiven år: 2024
Sidantal: 408
Förlag: Mius
Recensionsexemplar
📖

När Jude är sju år mördas hennes föräldrar och hon och hennes två systrar tvingas flytta till älvafolkets rike. Tio år senare vill Jude inget hellre än att höra hemma där, trots sin dödlighet. Men många av älvorna föraktar människor och Jude hånas för sitt ursprung.
Särskilt prins Cardan, yngste sonen till rikets kung, gör livet svårt för henne. För att vinna en plats vid hovet måste hon trotsa honom och ta konsekvenserna. Jude blir alltmer indragen i intriger och oegentligheter. När landet hotar att gå under i ett inbördeskrig måste Jude riskera sitt liv i en livsfarlig allians för att rädda sina systrar och hela riket.
Frågan är vem det går att lita på?
__________
Gripande & Spännande!
Vilken vacker bok både på utsidan och insidan.
Jag har inte läst så många YA böcker tidigare så min första reaktion var OM jag skulle tycka om den här boken. Och Jaa det gjorde jag verkligen!
Jag har lite svårt att komma in i boken men det lossnar efter några kapitel. Mycket välskriven och spännande. Fantasyböcker är ju något alldeles speciellt!
Alvhem är ett parallellt samhälle med vår värld där alla väsen bor och lever, men i stället för godhet och fin magi får vi i stället moraliskt grå karaktärer, intriger och blod.
Karaktärerna är fint gestaltade och intressanta och miljöbeskrivningarna är fantastiska, vackra och magiska. WOW vilka världar att befinna sig i.
Kusligt och magiskt innehåll i en riktigt spännande värld.
Nu ser jag fram emot att läsa fortsättningen om Jude och dom andra.
Omdöme: ⭐⭐⭐⭐/5

Tusen tack @miusforlag för att jag fick möjlighet att läsa 🙏💓
__________

Inga kommentarer:

Bättre än på film

  Titel: Bättre än på film Författare: Lynn Painter Utgiven år: 2024 Sidantal: 286 Förlag: Modernista Recensionsexemplar Liz Buxbaum är en...

Populära inlägg