27 september 2021

100 år med Lenni och Margot

 













Titel:
100 år med Lenni och Margot
Författare: Marianne Cronin

Format: Inbunden
Kategori: Roman
Utgiven år: 2021
Förlag: Bazar förlag

Betyg: 5/5

Alltså, vilken debut! Den här boken innehåller såå mycket känslor och humor. Språket och berättelsen är så vackert. Den är sorglig, varm, empatisk och helt ljuvlig. Karaktärerna är så levande och historien är så fin och handlar bl.a om livets stora gåtor. Jag tycker om att författaren låter både Lenni och Margot ha jag-form. Lenni i nutid och Margot i dåtid. Fint att läsa om hur deras vänskap växer fram och väljer att göra något meningsfullt av dom år dom har fått leva och tiden dom har kvar. En bok som gjorde stort avtryck. Jag grät, men mestadels så skrattade jag hysteriskt! En bok som jag verkligen rekommenderar!

Handling:

Livet är kort. Ingen vet det bättre än 17-åriga Lenni som bor på en terminalvårdsavdelning på Glasgows sjukhus. När hon går med i en konstterapigrupp träffar hon Margot, en rebellisk åttiotreåring från avdelningen bredvid. I väntan på det oundvikliga bestämmer de sig för ett gemensamt projekt: tillsammans ska de måla etthundra tavlor, en för varje år som de levt. Genom att gestalta och dela med sig av sina livsberättelser kommer de allt närmare varandra och Lenni inser vilken gåva livet kan vara även när det håller på att tas ifrån oss.


Inga kommentarer:

Spelet - Off Campus 1

  Titel: Spelet – Off Campus 1 Författare: Elle Kennedy     Utgiven år: 2021 Sidantal: 405 Förlag: Bookmark 📖 Hannah Wells har änt...

Populära inlägg