29 maj 2022

Där vassen viker


 











Titel:
Där vassen viker

Författare: Linda Edgarsson
Utgiven år: 2022
Förlag: Bookmark förlag

📖
Gripande debutroman om kärlek och sorg i 1800-talets Småland
Torpardottern Hilda är en inbunden person, tärd av minnen från barndomen. När hennes faster Anna ber om hjälp på gården Sjölund är det första gången Hilda sätter sin fot där sedan den olycksaliga vinterdagen då hennes far och bror drunknade i sjön. På Sjölund finns också Annas våldsamme make August, som tittar alltför djupt i flaskan, och deras fosterson Erik. Han, som bara var en pojke sist Hilda såg honom och som hon lovat sig själv att aldrig förlåta för det som hände, är nu en ung man. Nere vid sjön skiftar vassen från gult till grönt och i gryningen hörs koltrastens sång. Någonting börjar gro mellan Hilda och Erik och det växer sig snabbt starkare.


📖
Fängslande, gripande & vacker 💞
Jag bara älskar historiska romaner och den här boken tog mig med storm! Boken är otroligt välskriven med ett underbart språk. Historien är mycket fängslande att jag knappt kunde lägga ifrån mig boken. Miljöbeskrivningarna är såå vackert beskrivna och det är värme och kärlek men också allvar och död i handlingen, mycket gripande. En oerhört bra kombo som ni förstår! Ja man kan inte förstå att den här boken är Linda Edgarsson´s debutbok. En bok som fastnade i mitt hjärta och sinne! Där vassen viker är ett fängslande stycke kvinnohistoria om arbete, kärlek och sorg. På ett lika lättillgängligt som vackert språk skildrar författaren det småländska torparlivet under sent 1800-tal, den omvälvande kärlekens makt och tragikens förlamande kraft. Där vassen viker är den första boken i en trilogi och jag ser verkligen fram emot fler böcker om Hilda! Jag har ju slutat att ge omdömespoäng till böcker men den här får en GULDSTJÄRNA av mig och kanske börjar jag med poängskala igen, vem vet 🤗

Tusen tack till @bookmark förlag och @lindaedgarsson för att jag fick möjlighet att läsa den här fantastiska boken 💕

Inga kommentarer:

Stormvakt

  Titel: Stormvakt – Del 1 Strindbergserien Författare: Kristina Ohlsson Utgiven år: 202 Sidantal: 490 Förlag: Forum 📖 Efter...

Populära inlägg