24 februari 2024

Innan fåglarna vänder åter

 













Titel: Innan fåglarna vänder åter
Författare: Merja Mäki

Utgiven år: 2023
Sidantal:
400
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

📖
Det är februari 1940 i finska Karelen. Tjugotreåriga Alli har två önskningar: att undkomma kriget och att få leva som fiskare som sin far. Men livet tar inte hänsyn till hennes drömmar.

Finska vinterkriget slutar med en dyrköpt fred och stora delar av Allis älskade Karelen tillfaller Sovjetunionen. Hon tvingas lämna sitt hem och fly västerut.
Väl i Österbotten väntar ytterligare utmaningar – nya levnadsvillkor, stora kulturella skillnader och vardagen på ett militärsjukhus.
I Karelen är stränderna tomma och de enda som vänder åter är fåglarna.
Kan en fiskardotter, van vid sjön Ladogas friska vindar och låga vågor rota sig på nytt i Österbottens flacka landskap?
__________

Vacker, Stark & Gripande!

Innan fåglarna vänder åter är finska Merja Mäkis glimrande debutroman om tillhörighet, exil, krigets brutalitet och människans förunderliga förmåga att knyta nya band.

Vilken vacker bok, både på utsidan och insidan. Den grep tag i mig och mitt hjärta svämmade över av känslor allt eftersom jag kom in i boken. Blev djupt berörd 💕

Det här är en oerhört gripande berättelse om svåra livsförhållanden och överlevnadsförmåga under kriget och Karelen i Finland. Vacker trots all smärta.
Jag lärde mig mycket om Karelen och Finland som jag inte visste något om och det var mycket lärorikt!

Språket är fantastiskt och boken är lättläst. Karaktärerna fint gestaltade och kändes mycket trovärdiga. Sen var miljöbeskrivningarna otroligt målande.

En oerhört magisk och stark läsupplevelse. Tycker man om historiska romaner och mångas liv under kriget så missa inte den här fantastiska boken 💕


Omdöme:
⭐️⭐️⭐️⭐️+/5

Tusen tack till @historiskamedia & @merja.e.maki för att jag fick möjlighet att läsa 💕🙏

_________


Inga kommentarer:

Segla på ett moln

  Titel: Segla på ett moln Författare: Birgitta Bergin Utgiven år: 2024 Sidantal: 354 Förlag: Piratförlaget Recensionsexemplar ...

Populära inlägg