13 maj 2024

Sandslott

 











Titel: Sandslott
Författare: Niklas Turner Olovzon

Utgiven år: 2024
Sidantal:
452
Förlag: Polaris
Recensionsexemplar

📖
Gemenskapen i Tassby, Dalarna ligger i spillror efter dramatiska händelser något år tidigare, och byns matriark Liss-Kulla gräver efter sanningen om en försvunnen thailändsk bärplockare. Samtidigt på svenskön Koh Lanta i Thailand firar en överklassfamilj påsk i paradiset när deras tonårsson försvinner en ovädersnatt. Modern Sophie söker honom alltmer desperat över stränder och genom djungel men möter mystiskt motstånd från omgivningen. Har korruptionen på ön något att göra med det som döljer sig i de mörka dalaskogarna hemma i Sverige?

SANDSLOTT är den andra, fristående delen i Doldasviten, som utforskar det vi människor döljer för omvärlden.

__________

Välskriven & Spännande!

WOW! Efter boken istid som jag gillade massor så har Niklas gjort det igen, skrivit en fantastisk bok som är omöjlig att lägga ifrån sig. En riktig bladvändare.

Det här är andra delen i serien DOLDASVITEN och även om det står att den är fristående så rekommenderar jag att man läser första boken ”Istid” innan den här för att få ett bättre sammanhang.

Boken är otroligt välskriven och skickligt gjord, med ett språk som flyter på genom hela historien. Man får vara med omväxlande både i Sverige och Thailand och jag undrar ganska länge vad dessa platser har gemensamt och det är riktigt spännande.

Karaktärerna är fint gestaltade och jag gillar att det är en blandning av både lite udda personer och ”vanliga” och det känns äkta. Miljöbeskrivningarna är helt fantastiska och jag kan känna värmen och mig själv på plats i Thailand.

Jag får förutom spänning, mycket mystik, hemligheter, sorg, djup och även humor. Boken berör och väcker känslor med aktuella ämnen. Det blir en överraskande upplösning och detta ”pussel” fogas samman. Såå otroligt bra!

Jag blir extra gripen av dedikationen i början av boken ”Till mamma” – Jag vill ju va som du……..och i slutet på boken fastnade jag vid orden ”Sandslott handlar om kvinnlig råstyrka och om moderskap” och alla andra fina ord om sin mamma 💓

Har du missat den här serien så måste du bara läsa om du gillar spänning och även djup!!
Det här är en av dom bästa serier jag läst och jag skulle verkligen vilja se den som film/serie 😍

 

Omdöme: ⭐⭐⭐⭐⭐+/5

Tusen tack @bokforlagetpolaris & @turnerolovzon_author för att jag fick möjlighet att läsa den här fantastiska boken 💓🙏

__________


Inga kommentarer:

Se inte bort

  Titel: Se inte bort Författare: Emma Olofsson Utgiven år: 2024 Sidantal: 364 Förlag: Saga Recensionsexemplar 📖 Sonja Ljung...

Populära inlägg