23 september 2021

Den lyckligaste mannen på jorden

 













Titel:
 Den lyckligaste mannen på jorden
Författare: Eddie Jaku
Format: Inbunden

Kategori: Biografi
Utgiven år: 2021
Förlag: Bazar förlag
Betyg: 5/5

Den här boken är såå mörk, gripande, hjärtskärande och skrämmande och jag blev helt tagen efter jag läst klart den.
Men samtidigt en så hoppfull, varm och stark berättelse om överlevnad. Tänk att författaren är 100 år och överlevde koncentrationslägret.
Författarens berättelse genom hela boken fick mig att känna förtvivlan, vanmakt, sårbarhet och det han var med om gick rakt in i mitt hjärta.
Men vilken underbar och stark person han verkar vara som tog sig ur det fruktansvärda och kunde gå vidare och uppleva lycka och kärlek.
En man som överlevde förintelsen och berättar varför hopp och kärlek är mycket starkare än att hata.
En rörande och gripande berättelse om det hemska som skedde under kriget och jag ger all min kärlek till alla drabbade.
Detta är en otroligt viktig bok.
Vi får ALDRIG glömma!

Handling:

Eddie Jaku betraktade sig alltid först och främst som tysk, i andra hand som jude. Han var stolt över sitt land.
Men allt detta förändrades den 9 november 1938, då han misshandlades, arresterades och fördes till koncentrationsläger.
Under de kommande sju åren utsattes Eddie för alla otänkbara fasor, i Buchenwald, Auschwitz, och under nazisternas dödsmarscher.
Han förlorade sin familj, sina vänner och sitt land.

När han överlevde förintelsen bestämde sig Eddie att möta varje dag med ett leende under resten av sitt liv.
Han bestämde sig för att hylla alla som dött genom att berätta sin historia, dela sin visdom och leva ett så bra liv som möjliga.
Han känner att han är den lyckligaste mannen på jorden.


Inga kommentarer:

Spelet - Off Campus 1

  Titel: Spelet – Off Campus 1 Författare: Elle Kennedy     Utgiven år: 2021 Sidantal: 405 Förlag: Bookmark 📖 Hannah Wells har änt...

Populära inlägg