08 oktober 2021

En bättre värld

 













Titel:
En bättre värld
Författare: Anthony Doerr

Format: Inbunden
Kategori: Roman
Sidantal: 528
Utgiven år: 2021
Förlag: Bookmark förlag
 

:::::::::

Boken:


Konstantinopel 1453: Föräldralösa Anna kämpar för sin systers liv på insidan av stadsmurarna medan Omeir, tillsammans med tusentals andra tvångskommenderade män, är på väg för att anfalla staden. 

Idaho 2020: Den unge aktivisten Seymour står i begrepp att bomba ett bibliotek, ovetande om barnen och den gamle mannen som befinner sig på ovanvåningen. 
Parallellt med berättelserna om Seymour, Anna och Omeirs kamp för att överleva och accepteras, befinner sig Konstance i en rymdkapsel på jakt efter en ny exoplanet eftersom jorden drabbats av en katastrofal miljöförstöring. Alla deras öden binds samman av en bok skriven innan vår tideräkning ens börjat. 
 

:::::::::  

Mina tankar:

Det var en hel del karaktärer att hålla ordning på så jag hade lite svårt i början att hänga med och den här boken kunde jag inte sträckläsa utan jag fick läsa något kapitel per gång för att verkligen hänga med och lära känna alla. Men efter ett tag så lossnade det och den röda tråden visade sig och man förstår att det är ”boken” i boken som binder samman historien. 


Handlingen utspelar sig i olika tidsåldrar, (vilket jag gillar) och den speciella ”boken” skrivs många år tidigare innan 1450 då karaktären Anna får tag på den. I mitten av år 1450 så får man stifta bekantskap med Anna och även hennes syster Maria som är sjuk och Anna gör allt för att sköta om henne och blir en viktig person för en ”boks” överlevnad. 


Jag tycker att ”En bättre värld” är mycket ovanlig och en fängslande, spännande, mystisk och skickligt skriven bok och det går rysningar i kroppen när man förstår hur allt hänger ihop och hur historien vävs samman i slutet och det var oväntat som en bra skriven bok ska vara, i alla fall tyckte jag det. Rekommenderas!

Omdöme: 4/5

 


Inga kommentarer:

Mörkrets cirklar - 3

  Titel: Mörkrets cirklar – Del 3 Författare: Lou Berg Utgiven år: 2024 Sidantal: 443 Förlag: Piratförlaget @piratforlaget Bokvinst...

Populära inlägg