09 januari 2022

Vilse i verkligheten


 











Titel: Vilse i verkligheten
Författare: @elisabetkallin
Utgiven år: 2021
Förlag: @vistoforlag @idusforlag

📖 📖
Boken:
Handlar om att vara anhörig till någon som drabbas av en demenssjukdom och att stå bredvid och se sin livspartner, förälder eller mor- och farförälder bli allt sämre och personlighetsdrag bli förändrade. Och det är både tufft, känslomässigt och en stor sorg att bearbeta. En dagboksliknande bok om hur det är att vara anhörig till någon som drabbas av demenssjukdom. Här drabbas en make och far, i ganska tidig ålder. Från början vet de knappt om det själva men när diagnosen finns kan vissa situationer klart kopplas till hans försämring. En vardag skildras, på gott och ont. Först läser vi om hur de tar sig an utmaningarna med att ha honom boende hemma. Vilket går rätt bra till en början, men när sjukdomen eskalerar blir det snart ohållbart. Det är en kamp både för den drabbade och de anhöriga.

📖 📖
Mina tankar:
Den här boken tycker jag är otroligt viktig, välskriven, en
sann berättelse och stundtals jobbig och tung att läsa. Men med en stark, rak och öppen beskrivning som ger en bra och tydlig bild hur påfrestande det kan vara för en anhörig att kämpa med bristande stöd från samhället. Boken berörde mig mycket och den har fått mig att både le och känna smärta. Den fick mig även att känna igen mig själv i mycket då jag haft en nära anhörig med demens och även i mitt arbete! Rekommenderas varmt!

🌸 🌸

Inga kommentarer:

Släppa taget?

  Titel: Släppa taget? Författare: Marie Sammeli Utgiven år: 2024 Sidantal: 269 Förlag: Harper Collins Recensionsexemplar 📖 ...

Populära inlägg