14 februari 2023

Ödet och ursinnet

 













Titel: Ödet och ursinnet
Författare: Lauren Groff
Utgiven år: 2022
Sidantal: 429
Förlag: Bookmark
Recensionsexemplar
📖
Ödet och ursinnet är först hans, och sedan hennes, version av den storslagna kärlekssagan. Lotto och Mathilde gifter sig bara två veckor efter att ha fallit för varandra. De är unga, vackra och ämnade för storslagenhet.
I deras bohemiska New York-lägenhet surrar vännerna som en bikupa av förväntningar på att Lotto ska slå igenom som skådespelare.
Men åren går, och Mathilde försörjer dem, till dess att lyckan väl vänder för Lotto. Förenade av en glödande passion driver de varandra genom livet i tron om att de är oskiljaktiga.
Men den perfekta fasaden rämnar. Ursinnet kommer ikapp ödet och Lotto förstår inte hur fel han haft förrän det är för sent.
__________
Det här är en mycket speciell bok enligt mig. Antingen tokgillar man den eller så är man mycket tveksam som jag var/är.
Efter nästan halva boken så ville jag ge upp då jag inte förstod så mycket av den och fastnade inte alls och tyckte den var ganska seg.
MEN jag fortsatte läsa och den blev faktiskt liiite intressant. Berättartekniken är bra, likaså karaktärerna och miljöbeskrivningarna.
MEN igen! Den tilltalade mig tyvärr inte alls och jag kände mig faktiskt helt oberörd efter jag slagit ihop boken. Men den är säkert ett mästerverk i andras ögon. Hennes förra bok Matrix var ett mästerverk (enligt mig)
Så med detta sagt så vill jag ändå rekommendera den.
Antingen gillar man den eller inte 🤗
Omdöme: ⭐️⭐️⭐️/5
Tack till @bookmark_forlag för att jag fick möjlighet att läsa!
__________

Inga kommentarer:

Närmare himlen

  Titel: Närmare himlen Författare: Biljana Savic Lundell               Utgiven år: 2023 Sidantal: 312 Förlag: Lava Recensionsexemp...

Populära inlägg