15 juni 2022

Natten, Sömnen, Döden, Och stjärnorna

 











Titel: Natten, Sömnen, Döden, Och stjärnorna
Författare: Joyce Carol Oates

Utgiven år: 2022
Sidantal:
862
Förlag: Harper Collins
Omdöme: 3/5

📖

Whitey McClaren är före detta borgmästare och en respekterad man i samhället där han bor. När han en dag stannar bilen för att hindra två poliser som brutalt misshandlar en man, slutar det med att han själv blir angripen. Den korta tid som återstår av hans liv tillbringar han på sjukhus, omgiven av sin hustru Jessalyn och de fem vuxna barnen.Natten. Sömnen. Döden. Och stjärnorna. berättar Joyce Carol Oates historien om hur en familj prövas i svallvågorna av en tragedi, hur banden mellan familjemedlemmarna påverkas och hur var och en reagerar på sitt eget vis - mer eller mindre oväntat. Det här är en storslagen roman av en av vår tids största författare: en levande, inträngande och naken skildring av ras- och klassfrågor i dagens USA, om psykologiskt trauma, sorg, och att till slut gå vidare och bli hel igen.
__________

Annorlunda, intressant och läsvärd!

Jaa det tog några månader att läsa den här tjocka boken och jag läste några kapitel då och då! Den var ganska lättläst trots det höga sidantalet men otroligt svår att hålla i och det kändes som ryggskottet var nära 😁 

Berättelserna är mycket trovärdiga (Ja det är flera berättelser i en) och en skrämmande skildring av ett mörkt men aktuellt ämne i USA om klass och rasfrågor. Den innehåller sorg och trauman där Oates gestaltar olika karaktärer och lyfter fram dom komiska sidorna och skildrar en hel nation och inte bara en familj. 

Tyvärr så tilltalar mig ingen av familjemedlemmarna i den här boken och jag blir inte uppslukad av den som hennes tidigare böcker. Men trots det så är det en välskriven, intressant och läsvärd bok och jag ångrar inte att jag läst den. Så du får bilda dig en egen uppfattning och inte bry dig om mina tankar 🤗

Tusen tack till @harpercollins_sverige för recex och att jag fick möjlighet att läsa boken 💕

__________


Inga kommentarer:

Närmare himlen

  Titel: Närmare himlen Författare: Biljana Savic Lundell               Utgiven år: 2023 Sidantal: 312 Förlag: Lava Recensionsexemp...

Populära inlägg